Thursday 8 December 2011

Aku dapat mesej. Seorang blogger meminta aku untuk menunjukkan cara rekabentuk blog yang cantik. Tak tahu macam mana nak jawab. Mungkin aku patut jawab, buatlah bagi cantik. Blog aku pun tak cantik. 
Ini jerangkap samar
Aku bukan pakar bab ini. Cuma apa yang aku pentingkan adalah kekemasan termasuklah nampak bersih dan teratur. Muka cantik tapi tak kemas, adakah orang nak pandang? Maka perkemaskan dahulu dan seterusnya cantik itu adalah pakej.

Fokus utama blog adalah pada entri, sebaik-baiknya warna latar putih atau seumpamanya dengan font warna gelap. Mata normal membaca tulisan atas kertas putih. Namun sebaliknya seperti photoblog Aku is Aku, warna latar hitam bertujuan mengalihkan pandangan mata ke arah gambar. Dalam istilah fotografi disebut focus point dan POI. Namun warna font yang terlalu kontra akan menyakitkan mata. Elakkan warna font yang terlalu cerah.

Susun atur secara strategik.Widget yang terlalu banyak akan menyebabkan blog kelihatan serabut. Pilihan widget bukan sekadar syok sendiri. Banyak sangat yang perlu diterangkan tentang pilihan widget. Nanti kita akan bincangkan kemudian. Seterusnya, ada baiknya font dalam bentuk yang kemas dan mudah dibaca.

Semoga entri ini dapat membantu. Sekian.

No comments:

Post a Comment